Hernia Perinealis

Een hernia perinealis is een breuk tussen de spieren naast de anus, waardoor het rectum kan uitzetten en er zo ontlasting onder de huid naast de anus kan worden opgestapeld. Deze spierbreuk ontstaat door chronisch persen en zorgt ervoor dat uw hond moeilijk kan ontlasten. Meestal betreft het een vergrote prostaat bij intacte reuen die druk geeft op de darmen en zo de persdrang stimuleert en de spieren verder verzwakt. Een hernia perinealis herstelt nooit spontaan  en kan alleen behandeld worden met een operatie. Bij uitstel wordt de breukzak alleen maar groter. Hierdoor is het mogelijk dat de blaas kan omklappen. Als de blaas omklapt in de hernia en uw huisdier niet meer kan plassen is dit een spoedeisende situatie. Dit vereist bijkomende chirurgische stappen  met hogere kosten. De vooruitzichten van een correct uitgevoerde operatie zijn gunstig.

De meest voorkomende klacht is persen bij het ontlasten. De spierbreuk is vaak al zichtbaar met het blote oog door een opvallende uitpuiling naast de anus. Soms kan de blaas omklappen zodat urinaire incontinentie kan ontstaan of ervoor kan zorgen dat uw huisdier helemaal niet meer kan plassen.

Om de uitgebreidheid van de hernia te kunnen inschatten zal een inwendig onderzoek via de anus  worden uitgevoerd. Op basis van dit rectale onderzoek zal de beste chirurgische behandeling bepaald kunnen worden.

In de meeste gevallen bestaat de operatie uit het verplaatsen van de bekkenbodemspier om de breuk te sluiten en het verder uitzakken van de structuren, met mogelijke beklemming van organen, tegen te gaan. De vergrote prostaat is vaak de onderliggende oorzaak waardoor castratie aangewezen is. Dit kan zowel chirurgisch als chemisch. Wilt u uw reu niet laten castreren? Dan kan medicatie soms ook een optie zijn.
Soms is er sprake van een beiderzijdse breuk, een enorme dilatatie van het rectum, het omklappen van de blaas, prostaatcystes of een recidief. Dan wordt eerst een buikoperatie aangeraden waarbij de blaas en het colon (de dikke darm) aan de buikwand worden vastgemaakt en eventuele prostaatcystes worden verwijderd.

Wondinfecties zijn de meest voorkomende complicaties aangezien de incisie net naast de anus is.
Er is nooit 100% garantie dat er geen nieuwe hernia perinealis ontwikkelt. Daarom opteren sommige chirurgen om standaard de pexie-technieken van de blaas en colon te combineren met het beiderzijdse omklappen van de bekkenbodemspier.
Bijkomende complicaties zoals prolaps (uitstulping) van het rectum, urinaire of fecale incontinentie, perineale abcedatie of fistelvorming zijn zeldzaam.