Nazorg anaalzak resectie

Een operatie is een ingrijpende gebeurtenis voor de patiënt. De nawerking van de anesthesie (verdoving) en de ingreep zelf zorgen ervoor dat uw huisdier na de operatie voldoende rust dient te krijgen. Sommige dieren zoeken het gezelschap van de eigenaar op, anderen willen met rust gelaten worden. Respecteer deze keuze. Het is verstandig de dag van de operatie jonge kinderen of andere dieren weg te houden van de geopereerde patiënt. Zorg ervoor dat er schoon drinkwater staat.

Beweging

U dient beweging te beperken om het genezingsproces niet teveel te verstoren. Dit betekent rustig aan de korte lijn uitlaten voor behoeftes te kunnen doen. Dit tot zeker 14 dagen na de operatie.

Eten en drinken

De avond na de operatie het eten verdelen over kleine porties en starten met kleine beetjes drinken. Indien er op dag van de operatie niets wordt gegeten is dit niet uitzonderlijk.
Er wordt aangeraden om levenslang licht verteerbaar voer te geven, bv. Hill’s ID. Dit om de hoeveelheid gevormde ontlasting te verminderen en zacht te houden. Ook met snoepjes moet worden opgepast aangezien sommigen teveel beendermeel bevatten en zo de stoelgang weer te hard kan worden.

Medicatie

• u krijgt voor 1 week pijnstillers/ontstekingsremmers mee. Deze moet u 2x daags, met wat eten, ingeven. De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
    Braakt uw hond na het geven van de pijnstillers? Stopt u dan direct met het geven hiervan en neem contact met ons op.
  • u krijgt voor 5 dagen antibiotica mee Deze moet u 2x daags, met eten, ingeven. De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
  • er kan vaselinezalf aangebracht worden op de wond om deze te beschermen tegen ontlasting-vocht. Eerst moet de wond voorzichtig schoon gemaakt worden met afgekoeld gekookt water. DEPPEN NIET WRIJVEN. Daarna droog maken. Ook hier geldt weer DEPPEN NIET WRIJVEN. Dan vaseline aanbrengen. Dit mag u 2 x daags doen.

Operatiewond en hechtingen

Likken en krabben aan de wond moet TEN ALLEN TIJDE vermeden worden. Heeft u geen kraag in huis? Op de praktijk kunt een kraag aanschaffen.
De incisie moet droog en gesloten blijven. Indien de huid rond de wond fel rood kleurt zal de hond er waarschijnlijk aan likken. Dan moet u de kraag direct omdoen
Sleetje rijden moet u proberen te voorkomen, dit kan de incisie beschadigen. In uitzonderlijke gevallen moet er een kalmeringsmiddel voorgeschreven worden om dit te verhinderen.

Controle

Na 10-14 dagen vindt er een wondcontrole plaats. Bij twijfel over de wond, dan zal deze eerder plaats vinden.

Waar goed op te letten?

Ziet of merkt u één van onderstaande punten? Neemt u dan gelijk contact met ons op:

• zwelling of uitvloei ter hoogte van de wond
  • algemene veranderingen: niet meer willen eten, suffer, koorts ( >39°)
  • bij gebruik van pijnstillers: maagdarmklachten (braken en/of diarree met eventuele bloedbijmenging). Pijnstillers STOPPEN en overleg met een dierenarts