Nazorg abdominale/internistische ingreep

Een operatie is een ingrijpende gebeurtenis voor de patiënt. De nawerking van de anesthesie (verdoving) en de ingreep zelf zorgen ervoor dat uw huisdier na de operatie voldoende rust dient te krijgen. Sommige dieren zoeken het gezelschap van de eigenaar op, anderen willen met rust gelaten worden. Respecteer deze keuze. Het is verstandig de dag van de operatie jonge kinderen of andere dieren weg te houden van de geopereerde patiënt. Zorg ervoor dat er schoon drinkwater staat.

Beweging

U dient beweging te beperken om het genezingsproces niet teveel te verstoren.
Uw kat kunt u het beste in een ruime bench, waar eten/drinken en kattenbak in past, laten herstellen van de ingreep. Dit tot zeker 14 dagen na de operatie.

Eten en drinken

De avond na de operatie het eten verdelen over kleine porties en starten met kleine beetjes drinken. Indien er op dag van de operatie niets wordt gegeten is dit niet uitzonderlijk.
Het is niet onlogisch dat uw huisdier na een operatieve ingreep minder eetlust heeft, maar voeding blijft een heel belangrijke factor in het verdere herstel. Algemeen kunnen we stellen dat het beter is dat een patiënt IETS eet (maakt minder uit wat) dan NIETS. Bij voorkeur licht verteerbaar en dus VETARM. En bijkomende voorkeur is blikvoer want dit bevat 50% vocht en is vaak wat smakelijker (bijvoorbeeld I/D of A/D blik). Biedt kleine beetjes voer aan per keer. Dit moet u niet forceren, maar biedt het zeker verschillende keren aan, verspreid over de dag. Let op de ontlasting want dunne ontlasting of diarree onttrekt vocht, en dat is net wat we niet willen. Iedere voerwijziging kan dunne ontlasting met zich mee brengen omdat de darmflora zich moet aanpassen.

Medicatie

• u krijgt voor 1 week pijnstillers/ontstekingsremmers mee.
    U krijgt een vloeistof mee die u 1x per dag of door iets te eten of rechtstreeks in de bek moet ingeven.
    De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
    Braakt uw kat na het geven van de pijnstillers? Stopt u dan direct met het geven hiervan en neem contact met ons op.
  • u krijgt voor 5 dagen antibiotica mee Deze moet u 2x daags, met eten, ingeven. De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
  • u krijgt een antibacteriële zalf mee. Deze kunt u, indien nodig, op de wond aanbrengen.

Operatiewond en hechtingen

Likken en krabben aan de wond moet TEN ALLEN TIJDE vermeden worden. Heeft u geen kraag of romper in huis? Op de praktijk kunt deze aanschaffen.
De incisie moet droog en gesloten blijven. Indien de huid rond de wond fel rood kleurt zal uw huisdier er waarschijnlijk aan likken. Dan moet u de kraag of romper direct omdoen.
De wond is in de huid gehecht en hoeft geen verdere verzorging. De hechtingen moeten niet verwijderd worden.

Controle

Na 14 dagen vindt er een wondcontrole plaats. Bij twijfel over de wond, dan zal deze eerder plaats vinden.
Indien er weefsel is opgestuurd na de operatie zal, tijdens het controle consult, het resultaat met u besproken worden. Hierbij zullen ook de eventuele nabehandelingen toegelicht worden.

Waar goed op te letten?

Ziet of merkt u één van onderstaande punten? Neemt u dan gelijk contact met ons op:

• zwelling of uitvloei ter hoogte van de wond
  • algemene veranderingen: niet meer willen eten, suffer, koorts ( >39°)
  • bij gebruik van pijnstillers: maagdarmklachten (braken en/of diarree met eventuele bloedbijmenging). Pijnstillers STOPPEN en overleg met een dierenarts