Nazorg totale oorkanaal ablatie (TECA)

Een operatie is een ingrijpende gebeurtenis voor de patiënt. De nawerking van de anesthesie (verdoving) en de ingreep zelf zorgen ervoor dat uw huisdier na de operatie voldoende rust dient te krijgen. Sommige dieren zoeken het gezelschap van de eigenaar op, anderen willen met rust gelaten worden. Respecteer deze keuze. Het is verstandig de dag van de operatie jonge kinderen of andere dieren weg te houden van de geopereerde patiënt. Zorg ervoor dat er schoon drinkwater staat.

Beweging

De beweging dient beperkt te worden om het genezingsproces niet teveel te verstoren. Dit betekent rustig aan de korte lijn uitlaten om de behoeftes te kunnen doen. Dit tot zeker 14 dagen na de operatie. Bij voorkeur doet u geen halsband om, maar een tuigje. Dit om zo weinig mogelijk druk/beweging te hebben ter hoogte van de nek en de incisie.

Eten en drinken

De avond van de operatie het voer verdelen over kleine porties, te starten met kleine beetjes drinken. Indien er op dag van de operatie niets wordt gegeten is dit niet uitzonderlijk.

Medicatie

• u krijgt  pijnstillers/ontstekingsremmers voor 5-7 dagen mee. Deze tabletten moet u 2x daags, met wat eten, ingeven. De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
    Braakt uw huisdier na het geven van de pijnstillers? Stopt u dan direct met het geven hiervan en neem contact met ons op.
  • als uw hond niet comfortabel genoeg zou zijn qua pijn, kan bijkomende pijnstilling toegediend worden. Dit is individueel heel erg verschillend.
  • u krijgt voor 5 dagen antibiotica mee Deze moet u 2x daags, met eten, ingeven. De juiste dosering staat op het etiket vermeld.
      • u krijgt een antibacteriële zalf mee om de wond extra te beschermen tegen infecties.
        Eerst moet de wond voorzichtig schoon gemaakt worden met afgekoeld gekookt water. DEPPEN NIET WRIJVEN. Dan droog maken, DEPPEN NIET WRIJVEN. Hierna kan de zalf worden aangebracht. Dit kunt u 2-3x daags doen, afhankelijk van de productiviteit. Komt er veel vocht uit de wond komt, dan kan dit vaker nodig zijn.

Operatiewond en hechtingen

Krabben aan de wond of scheuren over de grond, moet TEN ALLEN TIJDE vermeden worden. Heeft u geen kraag  in huis? Op de praktijk kunt deze aanschaffen.
      Eventueel kan er gestart worden met kalmerende medicatie die de prikkel om te gaan krabben en/of scheuren verkleinen.
      De incisie moet droog en gesloten blijven. De eerste paar dagen na de operatie zal de regio gaan zwellen en kan er beperkt vochtverlies optreden.
      Als het lukt, kunt u een cold-pack (met handdoek erom heen) op de wond aanbrengen tegen de zwelling. Ideaal gebeurt dit 3x daags 10-15 minuten, voor de eerste drie dagen na operatie.
      De wond is in de huid gehecht en hoeft geen verdere verzorging. De hechtingen moeten niet verwijderd worden. In uitzonderlijke gevallen wordt de huid toch aan de buitenkant gehecht. Indien dit het geval is worden deze best verwijderd bij de controle 14dagen na de ingreep.

Controle

eDe eerste wondcontrole vindt plaats de dag na de operatie. Dit om de wond, samen met u, schoon te maken. De eerste paar dagen wordt zwelling en wat wondvocht verwacht.
Na 10-14 dagen vindt er een tweede controle plaats. Eerder bij twijfel. Na 14 dagen kunnen eventueel de hechtingen verwijderd worden, indien van toepassing.

Waar goed op te letten?

Ziet of merkt u één van onderstaande punten? Neemt u dan gelijk contact met ons op:

• zwelling ter hoogte van de wond of uitvloei uit de wond. Ideaal moet een stabiele situatie verkregen worden na 3 dagen, d.w.z. geen uitvloei meer en eventuele zwelling stabiel. De huidincisie moet wel gesloten blijven.
  • algemene veranderingen: niet meer willen eten, suffer, koorts ( >39°)
  • bij gebruik van pijnstillers: maagdarmklachten (braken en/of diarree met eventuele bloedbijmenging). Pijnstillers STOPPEN en overleg met een dierenarts