Recessed vulva

(verborgen vulva)

Een recessed of verborgen vulva (ook wel juvenile of hypoplastische vulva genoemd) is een anatomische afwijking die voorkomt bij vrouwelijke honden. Bij deze aandoening is de vulva gedeeltelijk verborgen door de omliggende huidplooien.

De klinische symptomen verschillen van patiënt tot patiënt. Sommige honden hebben een verborgen vulva, maar vertonen geen klachten. Helaas kan deze afwijking bij andere honden aanleiding geven tot vaginitis en/of urineweg infecties. De huidplooien rondom de vulva kunnen nat worden tijdens het plassen. Deze vochtige huid en lichaamswarmte zorgt ervoor dat bacteriën gemakkelijk kunnen groeien in die regio. Deze bacteriën veroorzaken dermatitis rond de vulva, migreren in de vagina, met een vaginitis tot gevolg. Ook kunnen ze nog verder migreren naar urineblaas, met een blaasontsteking als gevolg. De symptomen zijn verbonden met de mate van ontsteking en infectie van de huidplooien die zich rond de vulva bevinden. Zo kunnen honden met hun billen over vloer wrijven of overmatig likken in de vulva regio. In andere gevallen leidt een verborgen vulva tot een nare geur. Anderen worden incontinent en verliezen kleine of grote hoeveelheden urine wanneer ze slapen.

Bij een verborgen vulva kan de vulva niet volledig worden gezien aangezien deze bedekt is met huidplooien. Een betere inspectie kan een vochtige ontsteking en debris aan het licht brengen bij de huidplooien rondom de vulva.

Eerst dient er een urine onderzoek te worden uitgevoerd. Dit omdat een deel van de honden met een verborgen vulva een bacteriële blaasontsteking ontwikkelt. Een echo en röntgenfoto van de blaas kan overwogen worden om een blaassteen op te pikken.
Een lokale behandeling kan overwogen worden bij mild aangetaste honden waarbij de achterhand en vulva op regelmatige basis worden behandeld met antibacteriële shampoos of doekjes. Gewichtsverlies bij honden die te zwaar zijn, kan helpen om de hoeveelheid vet en huidplooien te verminderen rondom de vulva.
Indien de infectie op regelmatige basis terug komt, de hond niet of onvoldoende reageert op een antibioticum behandeling kan een chirurgische behandeling overwogen worden. Deze procedure, een vulvoplasty genaamd, corrigeert de abnormale huidplooien en herstelt de normale conformatie van de vulva. Hierdoor wordt huid rondom de vulva meer geventileerd, krijgt deze de kans om droog te worden en wordt het moeilijker voor bacteriën om te groeien. De chirurgische correctie verhindert bijkomend dat de huidplooien tegen elkaar en tegen de vulva schuren en zo bijdragen tot ontsteking van de vulva.

De meest voorkomende complicatie is het open gaan van de wond. Dit ontstaat als de hond overmatig beweegt na de operatie, als er een infectie op treedt of als er teveel weefsel is verwijderd en de incisie onder spanning is gesloten. Lijnrust en het gebruik van een kraag is beste manier om het open gaan van de wond te gaan voorkomen.
Indien er te weinig weefsel is verwijderd of de weefsels zakken wat uit zullen de klachten aanhouden of terugkomen aangezien het probleem niet volledig is aangepakt.