Leverchirurgie

Chirurgie van de lever bestaat voornamelijk uit het verwijderen van levertumoren. Een scheur in de lever, het nemen van een leverbiopt of het draaien van een leverlob zijn minder voorkomende aanleidingen voor leverchirurgie.
Wanneer een hondeneigenaar de diagnose van een primaire levertumor te horen krijgt bij zijn geliefde viervoeter moeten eigenaren niet wanhopen. De meeste van deze tumoren kunnen chirurgisch verwijderd worden.  De meest voorkomende type levertumor, zogenaamde hepatocellulair carcinoma, zaait niet zo vaak uit naar andere organen. Andere primaire levertumoren kunnen afkomstig zijn van bloedvaten, bindweefsel of galafvoergangen.
Tumoren ergens anders in het lichaam, kunnen gemakkelijk uitzaaien naar de lever aangezien de lever een goede bloedvoorziening heeft en relatief groot is.
Bij de kat komen vaker goedaardige levertumoren voor. Meer dan de helft van de levertumoren bij de kat zijn goedaardig en zijn galafvoeradenoma’s. Ze zien er vaak groot uit en  kunnen gevuld zijn met vocht. Andere primaire levertumoren bij de kat zijn, net zoals bij de hond, afkomstig van bindweefsel of zijn kwaadaardige galafvoergang tumoren.

De symptomen van een leverprobleem zijn niet specifiek en wijzen niet vaak naar de lever als primair probleem. Bijna 75% van de honden en katten toont vage symptomen zoals:

• verminderde eetlust
  • vermageren
  • sloomheid
  • braken
  • meer drinken meer plassen

Andere symptomen wijzen dan sneller naar een leverprobleem zoals:

• opzetting van de buik
  • epilepsieaanvallen
  • geelzucht (het geel verkleuren van de slijmvliezen of huid)

Gebaseerd op röntgenopnames of een echografie van de buik kan een vermoedelijke diagnose gesteld worden van een levertumor. Desondanks dat het op het eerste zicht grote tumoren zijn en niet operabel, kunnen ze meestal wel succesvol verwijderd worden. Bijkomend zal voorafgaand een uitgebreid bloedonderzoek (incl. stollingswaardes) en röntgenonderzoek van de borstkas voor eventuele uitzaaiingen uitgevoerd worden. Een CT- of MRI-scan kan bijkomend uitgevoerd worden voor chirurgische planning of indien meer details nuttig zijn.

De eerste keuze van behandeling voor een primaire levertumor die niet is uitgezaaid, is chirurgie. Bij honden met hepatocellulair carcinoma, de meest voorkomende levertumor bij de hond, zijn vaak overlevingstermijnen van meer dan 3,8 jaar beschreven en uitzaaiingen ontstaan in minder dan 5% na chirurgische behandeling. De meest voorkomende levertumor bij de kat, galafvoeradenoma, is goedaardig geeft goede vooruitzichten met lange overleving.
De andere levertumoren, zowel bij de hond als bij de kat, geven minder goede vooruitzichten door het ontwikkelen van uitzaaiingen of het terug groeien van de tumor in de overige leverlobben.
Chemotherapie kan aangeraden worden indien deze tumor gevoelig blijkt te zijn voor deze medicatie om de levensduur en levenskwaliteit van uw huisdier te verbeteren.

De meest voorkomende complicatie tijdens een leveroperatie is een bloeding. De stollingswaarden worden daarvoor best altijd nagekeken voor de operatie. Een bloedtransfusie kan noodzakelijk zijn om dit op te vangen. Een bloeding na de operatie wordt gezien in minder dan 5% van de opereerde patiënten, maar deze kan wel lijden tot het overlijden van de patiënt in de postoperatieve periode.
Na de operatie wordt uw huisdier opgenomen en medicaties zoals pijnstillers-antibioticum en vocht wordt intraveneus toegediend. Dagelijks wordt er bloed afgenomen ter controle van de functie van de inwendige organen en interne bloedingen.
Een infectie, het draaien van een andere leverlob, het terug groeien van de tumor en het ontstaan van uitzaaiingen zijn beschreven complicaties.